Fiat 500

Deze Fiat 500 had een paar zichtbare roestplekjes die gelasd moesten worden. Maar toen we de auto even goed gingen inspecteren bleek onder de dikke laag plamuur nog veel meer ellende te zitten. Daarom is de complete wielkas en een deel van de dorpel vervangen voor nieuw plaatwerk.

   

  

Onder het raam waren de gaten erin geroest. Alle roest is verwijderd en nieuwe stukken zijn erin gezet. 

  

De deuren waren aan de onderkant flink verrot.

  

Nadat alle roest verwijderd was, het nieuwe plaatwerk erin gelasd was en de deuren en ramen weer terug geplaats waren is alles netjes geconcerveerd zodat de roest niet meer terug komt. De buitenkant van de auto is strak gemaakt met een laagje plamuur zodat de orginele vorm er weer in zit. De auto is nu klaar om over gespoten te worden.

  

 Brandweerwagen                                 

Een brandweerwagen van 30 jaar oud heeft altijd wel wat rotte plekken, ook al is hij jaren lang onderhouden door de brandweer van Duitsland. Zo zijn er altijd dorpels waar vocht in blijft staan. Iets wat resulteerd in rotte plekjes. En dan is het belangrijk om de orginele constructie te behouden, dus de sterkte erin houden door aan de voor en achterkant nieuwe stukken te lassen. Ook wil je de vorm van de auto behouden, iets wat je met kloppen en buigen voor elkaar krijgt.

  

   

Binnenin de bus was een hoekje verrot. Lastig klusje om weer mooi te restaureren omdat je er bijna niet bij kan.

  

Na het laswerk werd de auto strak gemaakt en over gespoten. 

 

 

 

Bij de ramen, in de hoekjes aan de onderkant komen vaak rotte plekjes omdat daar water in blijft staan. Om daar nieuwe stukken in te zetten moet het raam eruit, een flinke operatie bij zo'n grote bus. Als tussen oplossing voor een aantal jaartjes is de roest behandeld, alles strak gemaakt door het te plamuren en daarna overgespoten.

  

Rolkooi aanpassen Peugeot 205 

             

De regelementen van de DNRT schrijven voor hoe een rolkooi in de auto gebouwd moet worden. Is dit anders gedaan, dan kun je het meerijden bij klasses van de DNRT wel vergeten. Daarom kwam de eigenaar van deze Peugeot 205 bij mij met de vraag of wij zijn rolkooi wilde aanpassen, zodat hij door de keuring heen zou komen als hij in de toekomst mee wil rijden in de tourklasse van de DNRT.

 Er zijn verschillende soorten rolkooien die elk aan hun eigen specifieke voorschriften moeten voldoen. De rolkooi in de 205 zit niet met platen op de bodem, maar op de randen aan de zijkant van de auto. We moesten even de nodige informatie verzamelen om achter de regelementen van zo'n kooi te komen. Er moesten verstevigingsplaten onder de voet van de kooi gelast worden, die weer bevestigd werden aan de bodem met de rechtop staande plaatjes zodat het geheel een soort van boxje werd. Dus, om een lang verhaal kort te maken, zo zag het eruit:

 

En zo is het geworden.

 

Lassen opzich is niet zo moeilijk. Het wordt pas lastig, maar ook pas interessant, als je op lastige plekken moet lassen waar je bijna niet bij kan. Dat was bij deze klus zeker niet anders. Maar gelukkig is Floor zelf niet zo groot en pasde ze precies in de auto om die moeilijk bereikbare plekken ook te voorzien van een lasnaad.

 

Veiligheid staat voor alles in de race wereld. De verkeerde gordelbevestiging ervoor kan zorgen dat je rug gebroken wordt tijdens een crash. Natuurlijk hoop je dat een crash opzich nooit gebeurt, maar het kan altijd. Toch zie je bij veel auto's nog steeds dat de achterste gordels op de bodem vast zitten. Zo ook bij deze 205. Dus hebben we een extra pijp in de kooi gelast om de achterste gordels aan te bevestigen. Ziet er ook gewoon een stuk netter uit. 

 

 Laswerkzaamheden aan Chevrolet Van                   

Een oude Chevrolet bus moest gerestaureerd worden zodat hij omgebouwd kan worden tot promotiebus. Er zaten behoorlijk wat rotte plekken in de carrosserie die vervangen moesten worden. Het begon met de achterkant. Er zat roest in alle naden en kieren. Om de orginele vormen te behouden hebben we stale plaatjes in de goede vorm geshaped om de verroeste delen te vervangen.

 

 

Een bekende roestplek is de dorpel. Daar blijft water in staan wat bij oudere auto's garand staat voor een crunchy stukje roestwerk. Omdat we geen voorgevormde nieuwe dorpels hadden hebben we zelf dorpels gemaakt van een stuk staal plaat. 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb